Niewątpliwym walorem komputera jest jego atrakcyjność dla ucznia, która wywołuje pozytywną motywację do uczenia się, sprzyja zainteresowaniu się nauką, pobudza jego aktywność własną. Uczniowie o obniżonej sprawności poznawczej cechują się przeciwnie do tzw. uczniów normalnych - naturalną niechęcią do uczenia się, a uruchomienie ich aktywności szkolnej wymaga od nauczyciela wielu specyficznych zabiegów motywujących i aktywujących procesy spostrzegania, uwagi, zapamiętywania itp. Komputer zaś, przez swoją atrakcyjność techniczną, a nawet tajemniczość, sam sobą wywołuje zainteresowanie, pozytywną motywację do pracy z tym skomplikowanym urządzenie, a więc i do nauki, wywołuje i podtrzymuje aktywność własną ucznia
Komputer staje się powoli jednym z nieodzownych środków dydaktycznych w procesie edukacji. Atrakcyjność, jaką dla dzieci i młodzieży stanowi to urządzenie, podnosi znacznie motywację do nauki i pracy.
Wykorzystanie komputera do pracy i zabawy przez dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi pozwala nie tylko urozmaicić proces, ale także prowadzi do usprawniania zaburzonych funkcji motorycznych, percepcyjnych i koordynacyjnych. Wiadomo, że wysoka motywacja prowadzi do intensywnej mobilizacji, zarówno sfery intelektualnej jak i ruchowej.
Komputer jest rzadko wykorzystywany jako narzędzie wspomagające rozwój procesów poznawczych dzieci, szczególnie rzadko stosowany jest w pracy z osobami mającymi znaczne trudności w nauce szkolnej. Niewielu pedagogów zdaje sobie sprawę z możliwości, jakie daje komputer w tym zakresie , umie sprawnie się nim posługiwać i chce go używać. Brakuje, też powszechnie dostępnej literatury, która opisywałaby, w jakim zakresie i w jakim stopniu można wykorzystać komputer w nauczaniu.
Poszukując możliwie najskuteczniejszych środków wspomagających proces uczenia się, nie sposób nie zauważyć możliwości jakie daje komputerowe wspomaganie dydaktyki.
Praca z komputerem oznacza nie tylko możliwości korzystania z gotowych programów. Kształcimy także sprawność posługiwania się samym komputerem, czyli umiejętności umożliwiające różne operacje np. przetwarzanie danych, kopiowanie, drukowanie. Równie przydatne jest korzystanie z edytorów graficznych, bo mogą one być ciekawym ćwiczeniem usprawniającym percepcję wzrokową, orientację przestrzenną i sprawność manualna.
opracowała: Donata Trzeciak |